Jarzyna ta jest jedną z naj niezbędniejszych w naszym odżywianiu

Jarzyna ta jest jedną z naj niezbędniejszych w naszym odżywianiu.
Ma przyjemny smak, jest tania, zawiera witaminy (zwłaszcza karotynę) od 1900-6500 j.
m.
w 100 g i sole mineralne.
Marchew zawiera 86,7 % wody, 1,18 % związków białkowych, 6,42 % cukrów prostych, 1,67 % błonnika, 1,03 % soli mineralnych (w tym spory odsetek wapnia).
Z witamin oprócz karotenu znajdujemy witaminy Bi i C.
Sok z marchwi jest jednym z pierwszych pokarmów, jakie podajemy małym dzieciom.
Burak (Beta vulgaris).
Znamy rozmaite odmiany buraków: buraki pastewne i boćwina (buraki liściowe), które zawierają dużo błonnika, cukrowe o dużej zawartości węglowodanów oraz buraki ćwikłowe o znacznej ilości soli mineralnych i witamin.
Buraki cukrowe zawierają około 85 % wody, 1,6 % tłuszczu, 1,11 % związków mineralnych.
Cukier gronowy występuje w zmiennych ilościach, niektóre gatunki buraków zawierają go do 15 %.
Z witamin występują w burakach witaminy B i C, ze związków mineralnych – wapń (około 32 mg %) i żelazo (około 0,9 mg %).
Brukiew.
Jarzyna ta zawiera dużo wody – 88 % (więcej niż mleko).
Istnieje kilka odmian brukwi.
Smaczna jest brukiew szwedzka j żółta Hofmana.
Węglowodanów zawiera brukiew około 8%, w tym około 1,3 % błonnika i 1,0 % soli mineralnych.
Białko i tłuszcz znajdują się w brukwi jedynie w drobnych ilościach, wartość odżywcza brukwi jest więc niewielka, zawiera ona natomiast witaminę C (około 26 mg %).
Brukiew ma krótki okres wegetacji, może być więc sadzona w rejonach północnych.
Rzepa.
Rzepa należy do użytecznych warzyw, ale obecnie nie cieszy się takim wzięciem jak marchew czy buraki.
W dawnych czasach rzepa była szeroko stosowana, a uprawę jej zarzucono-w znacznej mierze od czasu wprowadzenia ziemniaków.
Kapusta (Brassica oleracea).
Istnieje wiele gatunków i odmian kapusty.
Kapusta głowiasta zawiera stosunkowo mało białka i węglowodanów, natomiast obfituje w związki mineralne (o działaniu zasadotwórczym).
Kapusta zwykła zawiera około 93 % wody, 1,5 % białka węglowodanów, 0,5 mg % wapnia, 1 mg % żelaza, prowitaminę A, witaminy Bi i C (te ostatnie w ilościach mniejszych niż kapusta włoska), 100 g tej kapusty dostarcza 26 kal.
Kapusta włoska zawiera 87 % wody 3,9 % białka, 4,5 % węglowodanów, 200 mg % wapnia, 2,5 mg % żelaza, spotykamy w niej również prowitaminę A, witaminy B1, C, 100 g kapusty włoskiej dostarcza 34 kalorii.
Duża zawartość błonnika sprawia, że kapusta jest dość trudno strawna, długo przebywa w żołądku i często powoduje wzdęcia.
Przy gotowaniu kapusty z zasady dodaje się obficie tłuszczu (przysłowiowy baran tłusty do kapusty), co jeszcze bardziej zmniejsza strawność tej jarzyny
[patrz też: lekarz po rosyjsku, dentica, pojemnik na odpady medyczne ]
[hasła pokrewne: powiekszanie ust wroclaw, nfzbydgoszcz, stomatolog na nfz bydgoszcz ]