Kapusta, cebula ogórki, rzepa były znane i są uprawiane od przeszło 4000 lat

Kapusta, cebula ogórki, rzepa były znane i są uprawiane od przeszło 4000 lat.
Od około 2000 lat zna ludzkość rzodkiewki, sałatę, marchew, szparagi, selery, nieco później poznano chrzan i szpinak.
W I połowie XVI wieku sprowadzono do Europy ziemniaki.
Węglowodany występują w jarzynach głównie, jako skrobia w postaci delikatnych nierozpuszczalnych w zimnej wodzie ziarenek.
Jeśli skrobię poddamy działaniu suchego ciepła, to staje się ona rozpuszczalna w wodzie i w temperaturze około 3000 przechodzi w dekstrynę.
Rośliny zawierają też błonnik, hemicelulozę i związki pektynowe.
Pod względem chemicznym błonnik przypomina skrobię i glikogen, ale nie ma dla człowieka wartości odżywczej.
Hemiceluloza i związki pektynowe są produktami kondensacji kwasów organicznych: galakturonowego i glikuronowego, czasem istnieje dodatek ksylozy i arabinozy.
Białko zawarte w jarzynach należy przeważnie do globulin, zawiera ona mało nukleoproteidów, dlatego dieta jarzynowo – owocowa jest wskazana w dnie.
Jarzyny (poza strączkowymi) zawierają mało białka, i to o pośledniejszej wartości biologicznej.
Jedynie białko ziemniaków i jarzyn liściastych etanowi pod tym względem wyjątek.
Jarzyny liściaste zawierają szereg niezbędnych aminokwasów, jak tryptofan, lizynę, leucynę, fenyloalaninę i walinę.
Podobnie dużą wartość biologiczną ma białko ziemniaków, tzw.
tuberyna, zawiera ona lizynę (3,3 %), tyrozynę (4,3 %), cystynę (4,4 %), fenyloalaninę (3,9 %), leucynę (12,2 %).
Tłuszcze roślinne zawierają więcej niż tłuszcze zwierzęce kwasu oleinowego i palmitynowego.
W tłuszczach roślinnych brak jest związków lipidowych oraz witamin A i D.
Pokarmy roślinne zawierają dużo wody.
Niektóre młode jarzyny i owoce zawierają więcej wody niż mleko, stąd pochodzi mała stosunkowo pożywność jarzyn przy dużej objętości.
Z witamin spotykamy głównie witaminy z grupy B, prowitaminę A oraz witaminę C.
Młode jarzyny zawierają o wiele więcej witamin niż stare.
McCoLlum zwracał uwagę, że zarówno w świecie zwierzęcym, jak i roślinnym największą ilość witamin zawierają tkanki najwięcej czynne.
Najwięcej czynne w roślinach są jej zielone liście, zawierają one najwięcej chlorofilu i są naj bogatsze w witaminy.
W kapuście i sałacie np.
zewnętrzne zielone liście są znacznie bogatsze w witaminy niż wewnętrzne, o jaśniejszej barwie.
Zielone liście są zwłaszcza bogate w witaminę A, zawierają także kwas askorbinowy i ryboflawinę, w mniejszych ilościach witaminę B1.
Jarzyny są cenne zwłaszcza, jako źródło soli mineralnych.
W skład popiołu z jarzyn wchodzą: potas, sód, magnez, siarka; fosfor, krzem, chlor i żelazo
[patrz też: powiekszanie ust wroclaw, zasłużony honorowy dawca krwi przywileje, jak zostac dawca szpiku ]
[patrz też: kuracje nfz, wyszukiwarka sanatorium, kanabidiol ]