Ogórki mają jedynie znikomą wartość kaloryczną, gdyż 100 g dostarcza zaledwie 9 kalorii

Ogórki mają jedynie znikomą wartość kaloryczną, gdyż 100 g dostarcza zaledwie 9 kalorii.
Ogórek zawiera aż 96 % wody, 0,6% białka, 1,6 % przyswajalnych węglowodanów, ze związków mineralnych – sód, potas, wapń, fosfor, żelazo, z witamin – witaminy B1 i C.
Ogórki mają wybitne wartości smakowe, są spożywane w postaci mizerii oraz kiszone.
Sok z ogórków wywiera działanie przeciwgnilne.
Rzodkiewki (Raphanus sativus).
Rzodkiewki pochodzą z Chin.
Za czasów faraonów były również uprawiane w Egipcie, w Grecji używano ich, jako lekarstwa.
Rzodkiewki stanowią cenne urozmaicenie pożywienia w okresie wiosennym.
Przeciętny skład rzodkiewek jest następujący: wody 92 %, węglowodanów 4,1 %, błonnika 1,4 %, soli mineralnych 0,7 %, tłuszczu 0,2 % (według Skrobanskiego).
Z soli mineralnych występuje w nich sód (10,1 mg %), potas (3,81 mg%), wapń (43 mg%), magnez (10,4 mg%), żelazo (2,77 mg %), miedź (0,09 mg %), fosfor (66,5 mg %), chlor (70,5 mg %), z witamin spora ilość witaminy C.
Rzodkiewki są dobrym źródłem żelaza, wapnia, witaminy C, 100 g rzodkiewek dostarcza 14 kalorii.
Jarzyny strączkowe.
Jarzyny strączkowe są znane od dawna.
Do jarzyn strączkowych zaliczamy: groch, fasolę, bób, soję, są one bogate w białka roślinne, zwłaszcza soja.
Jarzyny te z powodu dużej zawartości białka działają zakwaszająco.
Młode rośliny strączkowe są łatwiej strawne niż stare.
Przed gotowaniem należy je rozmoczyć w przegotowanej wodzie (ostygłej) i dopiero po 12 godzinach w tej samej wodzie gotować.
Białka jarzyn strączkowych składają się z nierozpuszczalnych w wodzie globulin i rozpuszczalnych w wodzie albumin.
Białka roślin strączkowych są dobrym źródłem fenyloalaniny, argininy, histydyny i glicyny, gorszym cystyny i tyrozyny, globuliny jarzyn strączkowych zawierają więcej kwasu glutaminowego niż globuliny pochodzenia zwierzęcego.
Biologiczną wartość białek, nasion zbożowych i strączkowych badał u nas Aleksander Szczygieł.
Autor wykonał doświadczenia na szczurach i dowiódł, że białka roślinne zawarte w życie, pszenicy, gryce, jęczmieniu i grochu wystarczają do utrzymania tych zwierząt przy życiu.
Im więcej różnorodne podawano im białka, tym wzrost i rozwój zwierząt był lepszy.
Jednakże nawet przy podawaniu jednoczesnym białek wszystkich wymienionych nasion zbożowych i strączkowych rozmnażanie było upośledzone.
Gdy podano im dodatkowo mleko i kazeinę, wzrost ich był wydatniejszy, niż gdy podano im jedynie białka pochodzenia roślinnego.
Rośliny strączkowe zawierają więcej wapnia niż mleko, a także więcej żelaza niż żółtko jaj.
Rośliny strączkowe nie są jednak łatwo trawione w przewodzie pokarmowym
[patrz też: powiekszanie ust wroclaw, zasłużony honorowy dawca krwi przywileje, reishi zarodniki ]
[podobne: dentysta na nfz gdańsk, tolerancja pokarmowa, zasłużony honorowy dawca krwi przywileje ]