Poziomki zawierają około 5,8 % lewulozy

Poziomki zawierają około 5,8 % lewulozy, 89 % wody, ślady jodu, kwas jabłkowy i cytrynowy, związki potasowe oraz spore ilości błonnika.
Cytryniany i jabłczany wywierają działanie czyszczące, co łącznie z zawartym błonnikiem tłumaczy korzystne działanie poziomek w atonii jelit, poleca się je także chorym na wątrobę, w plethora abdominalis, w dnie.
Jak wiadomo, sławny botanik szwedzki Linneusz wyleczył się w roku 1750 z ciężkiego napadu dny za pomocą kuracji poziomkowej.
Poziomki zawierają znaczne ilości węglanu potasu, który zmniejsza kwaśność soków ustroju.
Według Linossiera siła alkalizująca 1 kg poziomek odpowiada 9 g sody.
Poziomki wywołują jednak dość często objawy uczulenia.
Maliny są ubogie w białko i węglowodany, zawierają około 83 % wody, 0,9 % białka, 5 % węglowodanów, 100 g malin dostarcza 24 kalorii.
Maliny są polecane chorym na cukrzycę, chorym na nerki i choroby reumatyczne, napary z malin podaję się w celach napotnych.
Migdały.
Ojczyzną migdałów jest pewnie Syria.
Migdał odznacza się małą zawartością wody (5 %), dużą zawartością tłuszczu (53,95 %) oraz białka (20,5 %) i wapnia (247 mg %).
100 g migdałów dostarcza 580 kalorii.
Już dawno wiedziano, że niedojrzałe migdały zawierają substancje trujące (związki cyjanowe).
Migdałów używa się zwykle w cukiernictwie.
Chleb świętojański (Fructus Ceratoniae).
Są to owoce drzewa rosnącego na wybrzeżach Morza Śródziemnego.
Owoce drzewa świętojańskiego zrywa się niedojrzałe i następnie suszy na słońcu.
Orzechy (Nuces) zawierają zdatne do spożycia jądro zamknięte w twardej pokrywie.
Na ogół są mało używane, chociaż zawierają sporo ciał odżywczych.
Orzechy w przeciwieństwie do owoców zawierają mało wody, a dużo tłuszczów i białka oraz ciał mineralnych, są ubogie w witaminy A i C, ale zawierają sporo witaminy B2.
Orzechy laskowe zawierają: 3,9 % białka, 18,2 % tłuszczu, 5,4 % węglowodanów, 100 g orzechów laskowych dostarcza 201 kalorii.
Orzechy włoskie zawierają: 4,5 % białka, 19,3 % tłuszczu, 4,7 % węglowodanów, 100 g orzechów włoskich dostarcza 211 kalorii.
Orzechy są bardzo dobrym źródłem witaminy B.
Według Pewznerowej orzeszki ziemne rosnące na Krymie i w Uzbekistanie zawierają do 2400 mg% witaminy B1, 300 mg% witaminy B2, 13 mg% kwasu nikotynowego i 2,4 mg % kwasu pantotenowego.
Na ogół orzechy są uważane za ciężko strawne, należy je żuć dokładnie.
Czarne jagody rosną w lasach polskich dość obficie, zwłaszcza w borach sosnowych i sosnowo – świerkowych.
Czarna jagoda dojrzewa w naszym klimacie od początku czerwca przez lipiec, a nawet w pierwszej połowie sierpnia
[hasła pokrewne: powiekszanie ust wroclaw, tolerancja pokarmowa, pojemnik na odpady medyczne ]
[hasła pokrewne: gastroskopia łódź, lekarz po rosyjsku, leki bez recepty wykaz ]