Propektyny występują obficie w niedojrzałych owocach

Propektyny występują obficie w niedojrzałych owocach.
W czasie dojrzewania pod działaniem enzymów następuje hydroliza do pektyn, które w dalszym ciągu rozkładają się do kwasów pektynowego i alkoholu metylowego.
Wskutek przejścia nierozpuszczalnych propektyn w rozpuszczalne pektyny owoce w czasie dojrzewania stają się miękkie.
Związki pektynowe wzmagają krzepliwość krwi, kwas glikutonowy – zawarty w związkach pektynowych przyspiesza tworzenie śluzu jelitowego zawierającego ferment lizozym, związek rozpuszczający bakterie chorobotwórcze, w jelicie.
Związki mineralne.
Owoce dostarczają poważnych ilości soli mineralnych – wapń (poziomki, pomarańcze, figi), magnez (jabłka, poziomki, kasztany), żelazo (winogrona, jabłka, gruszki, banany, porzeczki, wiśnie, winogrona czarne zawierają więcej żelaza niż winogrona zielone), fosfor (banany, orzechy, migdały), krzem (poziomki, ananasy), mangan (figi, gruszki, śliwki), cynk znajduje się w orzechu włoskim i w bananach.
Orzech włoski zawiera też sporo miedzi, jod znajdujemy w ananasach, poziomkach, gruszkach, pomidorach.
W owocach brak jest soli kuchennej.
Ślady NaCI znajdujemy w gruszkach, a spore ilości w kasztanach (7,74 g na 1 kg).
Czarne winogrona zawierają 5,8 mg % żelaza, porzeczki 3,6 mg %, jabłka, gruszki, poziomki 1 mg % żelaza.
Witaminy owoców.
W owocach spotykamy przede wszystkim prowitaminę A, witaminy B1, B2 i C.
Prowitamina A należy do grupy karotenoidów, ciał barwnych, rozpowszechnionych w świecie roślinnym i zwierzęcym.
Skórka dojrzałych pomidorów, pomarańczy, cytryn, śliwek, wiśni, jabłek, gruszek, bananów zawdzięcza swą barwę karotenoidom.
Bogate w witaminę A są morele, brzoskwinie, następnie śliwki i pomidory.
Witaminę E1 zawierają: pomarańcze, orzechy laskowe i włoskie, pewne ilości witaminy E1 zawierają gruszki, banany.
Witamina E2 występuje w pomidorach, morelach, pomarańczach, bananach i winogronach.
Witamina C jest najbardziej rozpowszechnioną witaminą w owocach, bogate w witaminy C są zwłaszcza cytryny i pomarańcze.
1 kg cytryn zawiera średnio 1 g kwasu askorbinowego, bogate w kwas askorbinowy są: maliny, porzeczki, pomidory, winogrona, 1 mI soku cytrynowego zawiera 0,42-0,97 mg kwasu askorbinowego, w 1 ml soku pomarańczowego znajdujemy 0,42-0,70 mg witaminy C.
Stosunkowo najuboższy w witaminę C jest sok mandarynek, w 1 ml znajduje się 0,22-0,42 mg witaminy C.
Witamina C gra ważną rolę w utrzymaniu całości i działaniu naczyń włosowatych, których substancja kitowa ulega zanikowi w awitaminozie C.
Witamina C ma właściwości przeciw infekcyjne i przeciwuczuleniowe.
Witamina C jest najbardziej niestała ze wszystkich znanych nam witamin, niszczy ją gorąco, działanie zasad, a zwłaszcza utlenianie, dlatego owoce należy spożywać przeważnie na surowo, a także w skórce (po umyciu), gdyż bezpośrednio pod nią znajduje się duża ilość witamin i soli mineralnych
[podobne: zasłużony honorowy dawca krwi przywileje, laryngolog na nfz poznań, endometrioza po cc ]
[przypisy: powiekszanie ust wroclaw, nfzbydgoszcz, stomatolog na nfz bydgoszcz ]